Matkaehdot

  • 1. Varaus

    Teidän tulee olla vähintään 18-vuotias varataksenne Flysmarterltä.
    Katsokaa huolellisesti, että olette antaneet oikean nimen. Kaikkien matkustajien nimien varauksessa tulee täsmätä passissa oleviin nimiin. Lentoliput ovat henkilökohtaisia ja niihin ei ole mahdollista vaihtaa nimeä. Lentoyhtiöt eivät salli kirjaimen/kirjainten muuttamista etu- tai sukunimessä. Jos väärä nimi on annettu, varaus katsotaan perutuksi, ja uudelle, oikealla nimellä tehdylle varaukselle ei voida taata paikkoja ja hintaa.
    Varmistakaa, että antamanne sähköpostiosoite on oikein. Kaikki kommunikointi Flysmarterltä teille tapahtuu sähköpostitse ja/tai kotisivun kautta. Ilmoittakaa Flysmarterlle sähköpostiosoitteenne muutoksesta sähköpostitse osoitteeseen: info@ support@flysmarter.fi. On tärkeää, että tarkistatte, ettei sähköpostimme ole ohjautunut roskaposteihin, sillä kaikki kommunikointi meiltä tapahtuu sähköpostin ja/tai kotisivun kautta.

  • 2. Lipun toimitus

    Kungliga FlySmarter on vastaanottanut maksun, lähetetään e-liput 24 tunnin sisällä siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka annoitte varauksen teon yhteydessä. Lähtöselvitys tehdään lentokentällä passillanne, e-lipullanne ja muilla tarvittavilla matkustusasiakirjoilla. Mitään matkustusasiakirjoja ei lähetetä teille postitse. Ottakaa meihin välittömästi yhteyttä, jos ette ole saaneet e-lippuanne sähköpostitse 48 tunnin sisällä. Matkustajana olette vastuussa siitä, että oikea sähköpostiosoite/postiosoite on annettu.

  • 3. Maksaminen

    Varaus on sitova, kun maksu on suoritettu FlySmarterille.
    Voitte maksaa verkkopankissa Trustlyn kautta tai maksukortilla.
    Huomaa, että maksu on suoritettava ajoissa tilausvahvistuksen yhteydessä olevan linkin kautta, jotta varaus on voimassa.

  • 4. Peruutus ja uudelleenvaraus

    Ennen maksua tilaus on mahdollista peruuttaa ilman kuluja.
    Kun maksu on suoritettu ja varausnumero/lentolippu/maksukuitti on tulostettu, tulee matkustajan ottaa yhteyttä Flysmarter niin pian kuin mahdollista varauksen peruuttamiseksi. Ennen lähtöä tapahtuvat peruutukset otetaan vastaan sähköpostilla (support@flysmarter.fi).
    Flysmartern toimiston ollessa kiinni tulee matkustajan ottaa yhteyttä lentoyhtiöön lähtölentokentällä.
    Jos peruutussuoja on allekirjoitettu ja maksettu, peruutusehtoja sovelletaan alla kuvatulla tavalla.
    Jos peruutussuojaa ei ole allekirjoitettu, hyvitystä ei voida suorittaa.

    Matkan uudelleenjärjestelyn mahdollisuudet tapahtuvat lentoyhtiöiden sääntöjen mukaisesti, ja säännöt uudelleenjärjestelyyn ovat yleensä erittäin tiukat, eli se ei yleensä ottaen ole mahdollista. Uudelleenvaraus tulee tehdä ennen alkuperäisen lennon lähtöä. Jos uudelleenvarausta ei tehdä, te matkustajana menetätte lipun, eikä rahoja voida palauttaa tai uudelleenvarausta tehdä.

  • 5. Peruutussuoja

    FlySmarter suosittelee teitä matkustajina ottamaan Flysmartern peruutussuojan.

    Peruutussuojaa voidaan hyödyntää silloin, kun te matkustajana joudutte perumaan matkan teidän tai läheisenne vakavan akuutin sairauden, tapaturman tai kuoleman vuoksi, joka on tapahtunut matkan alkamisajankohdan välittömässä läheisyydessä. Lähipiiriin kuuluvalla henkilöllä tarkoitetaan aviopuolisoa, avopuolisoa, sisaruksia ja sukulaisia suorassa ylenevässä tai alenevassa polvessa.

    Syy peruutukselle ei ole saanut olla tiedossa varauksentekohetkellä. Peruutussuoja ei kata peruuttamissuojan voimassaoloaikana mielenterveyden häiriöitä, masennusta, olemassa olevan sairauden akuuttia heikentymistä tai kroonista ahdistusta. Peruutussuoja ei kata raskauden tai synnytyksen aiheuttamaa sairautta, loukkaantumista tai muita seurannaisvaikutuksia. Peruutussuoja raukeaa, kun matka on alkanut.

    Peruutussuoja on voimassa vain, jos se on allekirjoitettu ensimmäisenä varauspäivänä ja maksusuoritus on tehty. Peruutussuojaa ei voida ottaa erikseen sen jälkeen, kun maksusuoritus on tehty.

    Peruutus tulee tehdä ennen lähtöä Flysmarterlle sähköpostilla (support@flysmarter.fi). Flysmartern toimiston ollessa kiinni tulee peruutus myös tehdä suoraan kuljettavalle taholle (esim. lentoyhtiö). Ottakaa meihin yhteyttä sähköpostitse käyttäen samaa sähköpostiosoitetta, jonka annoitte matkaa varatessanne.
    Sähköpostin tulee sisältää seuraavat tiedot:
    -Tilausnumero
    -Keiden matkustajien matkat peruutetaan
    -Peruutuksen syy
    -Käytetäänkö peruutussuojaa?
    Peruutusta ei voi kumota.

    FlySmarterin lääkärintodistus, matkaliput ja muut matkustusasiakirjat on oltava FlySmarterille mahdollisimman pian ja viimeistään 10 päivän kuluttua peruutuspäivästä (FlySmarter, Brädgårdsvägen 28, 236 32 HÖLLVIKEN). Lääkärintodistuksesta tulee käydä ilmi, että sairaus on akuutti, mikä sairaus on kyseessä, ja että matkaa ei voida toteuttaa. Lääkärintodistuksessa tulee olla Suomessa toimivan lääkärin leima ja allekirjoitus.
    Ryhmämatkan yhteydessä kanssavakuutetulle ei makseta korvausta. Ryhmämatkalla tarkoitetaan yli kuutta henkilöä tai useampaa kuin kahta perhettä, jotka ovat varanneet matkan yhdessä.

    Peruutusturvan palkkioita ja valinnaisia tuotteita ei makseta takaisin. Takaisinmaksussa otetaan huomioon omavastuu, joka on 10% hinnasta, mutta kuitenkin vähintään 20 euroa per henkilö.

    Palautusmaksu tehdään aina takaisin samalle pankki-, maksu- tai luottokortille, josta maksusuoritus Flysmarterlle tehtiin.

    Peruutussuoja ei kata kustannuksia, kun korvaus voidaan saada vakuutusyhtiöltä tai vastaavalta.

    Maksimihyvitys on 5000 euroa per henkilö per matka. Kuitenkin enintään 15 000 euroa per perhe. Peruutussuojan palkkioita ei voida palauttaa missään olosuhteissa.

    Hanki lääkärintodistus »

  • 6. FlySmarter-takuu

    FlySmarter suosittelee teille matkustajana Flysmarter-protect tilaamista, kun sitä tarjotaan.

    • Takuu koskee vain reittilentoja.
    • Takuu on voimassa vain, jos se on allekirjoitettu ensimmäisen varauksen yhteydessä ja maksu on suoritettu.
    • Varauksen peruutuksen täytyy tapahtua viimeistään 3 tuntia ennen lähtöaikaa. Flysmarter-takuun voimassaolo päättyy, kun matka on alkanut.
    • Peruutus on tehtävä välittömästi Flysmarter:lle arkisin klo 10-16 sähköpostitse osoitteeseen support@flysmarter.fi suoraan lentoyhtiölle, jos Flysmarter on suljettu. Jos peruutus tapahtuu lentoyhtiölle, tulee teidän saada pätevä kirjallinen peruutusvahvistus lentoyhtiöltä, jotta Flysmarter-protect on voimassa.
    • Flysmarter-protect palkkioita tai valinnaisia tuotteita ei hyvitetä. Mikäli maksu palautetaan, vähennetään 40 euroa omavastuu per henkilö.
    • Maksimihyvitys on 2000 euroa per henkilö per matka. Kuitenkin enintään 5000 euroa per perhe.
  • 7. Konkurssisuoja

    Flysmarter suosittelee teitä matkustajina ottamaan Flysmartern konkurssisuojan. Konkurssisuojaa voidaan käyttää, kun te matkustajina joudutte peruuttamaan matkan lentoyhtiön konkurssin vuoksi. Flysmartern konkurssisuojalla saatte lentoyhtiön joutuessa konkurssiin rahanne takaisin tai uuden samanarvoisen paluumatkan, jos olette jo aloittaneet matkanne alla olevien ehtojen mukaisesti. Konkurssisuoja on voimassa vain, jos se on allekirjoitettu ensimmäisenä varauspäivänä ja maksusuoritus on tehty. Konkurssisuojaa ei voida ottaa erikseen sen jälkeen, kun maksusuoritus on tehty. Konkurssisuojan palkkioita ei hyvitetä. 10% omavastuu, kuitenkin vähintään 50 euroa per henkilö, vähennetään palautettavasta summasta. Palautusmaksu tehdään aina takaisin samalle pankki-, maksu- tai luottokortille, josta maksusuoritus Flysmarterlle tehtiin. Konkurssisuojaa ei kata kustannuksia, kun korvaus voidaan saada vakuutusyhtiöltä tai vastaavalta. Maksimihyvitys on 1 500 euroa per henkilö per matka, kuitenkin enintään 5 000 euroa per perhe. Suojaa ei sovelleta lentoyhtiöihin, jotka lippua varatessa ja maksettaessa ovat yritysjärjestelyssä, rekisteröityneet "Chapter 11" yhteydessä tai muuten maksukyvyttömiä tai konkurssikypsiä. Jos olet allekirjoittanut konkurssisuojan, mutta Flysmarter joutuu veloitetuksi korttireklamaation perusteella, konkurssisuojaoikeus siirtyy Flysmarterlle. Pakettimatkaa varatessa Flysmarter noudattaa Pakettimatkalakia. Pakettimatkan varaus käsittää matkatakuun. Ole hyvä ja lue lisää Ruotsin Kamarikollegion kotisivuilta. Pakettimatkalla teidät matkaajana on suojattu takuulla, eikä konkurssisuojamme ole silloin tarpeen.

  • 8. Matkustusasiakirjat

    On matkustajan vastuulla tarkistaa kaikki matkustusasiakirjat heti ne vastaanotettuanne. Tarkistakaa niistä välittömästi nimi, henkilöiden lukumäärä, lähtöajat, matkakohde, hinta jne. Ottakaa yhteys Flysmarter viipymättä, jos havaitsette tiedoissa virheitä. Myyntihenkilöstön antamien tärkeiden, suullisten matkaan liittyvien lupausten tulee olla vahvistettuina kirjallisesti.

  • 9. Passi ja viisumi

    On matkustajan vastuulla huolehtia voimassa olevasta passista ja tarvittaessa voimassa olevasta viisumista/maahantuloluvista kaikkiin matkan aikana vierailtaviin maihin sekä kauttakulkuviisumista/viisumista/maahantuloluvasta välilaskuilla. Erityissääntöjä voi olla alaikäiselle matkustajalle tai kanssamatkustajalle. Jos et ole varma viisumivaatimuksista, ota yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön/konsulaattiin.

  • 10. Rokotukset ja terveysmääräykset

    Matkustajan vastuulla on noudattaa matkan toteuttamiseksi tarvittavia välttämättömiä muodollisuuksia, kuten esimerkiksi rokotuksia. Jokaisella kohteella on omat vaatimuksensa maahantulomuodollisuuksien suhteen. Näiden tietojen hankkiminen on matkustajan vastuulla. Emme ota vastuuta mahdollisista ongelmista, jotka johtuvat tällaisten virallisten määräysten noudattamatta jättämisestä.

  • 11. Matkatavarat

    Tarkat matkatavaroita koskevat tiedot löytyvät lentoyhtiön omista säännöistä ja määräyksistä, jotka löytyvät lentoyhtiön omilta verkkosivuilta. Lentolipustasi käy ilmi check-in matkatavaroiden maksimipaino.

  • 12. Vakuutukset

    Matkustajan vastuulla on varmistaa, että hänellä on matkan aikana voimassa oleva vakuutus. FlySmarterin kautta voi ostaa matkavakuutuksia. Teemme yhteistyötä Solid Försäkringin kanssa ja suosittelemme heidän vakuutusturvaansa.

  • 13. Sylilapset ja lapset

    Barn

    Useimmat lentoyhtiöt tarjoavat lasten hintoja 2-11-vuotiaille lapsille. Sylilapsiksi (infant) lasketaan lapset, jotka eivät ole täyttäneet (ennen matkan loppumista) 2 vuotta. Sylilapset eivät saa omaa paikkaa, vaan istuvat aikuisen sylissä. Varmistakaa, että ilmoitatte lasten iät oikein varauksen yhteydessä. Jokaisen lentoyhtiön säännöt on tarkistettava, ja siksi on oltava hyvin varovainen, että lasten iät ovat oikein. Antakaa aina lasten iät matkan kotiinpaluun ajankohdan mukaisesti. Alle 16-vuotiaat lapset eivät saa matkustaa yksin. Me emme voi hoitaa järjestelyjä yksinmatkustavalle lapselle, vaan suosittelemme teitä tässä tapauksessa ottamaan yhteyttä suoraan lentoyhtiöön matkan varaamiseksi.

  • 14. Lentokenttäverot

    Lentolipuista maksetut hinnat sisältävät lentokenttäverot ja -maksut. Joissakin maissa (muutamissa) pätevät paikalliset lentokenttämaksut, jotka matkailija maksaa suoraan paikan päällä maan ilmailuviranomaiselle.

  • 15. Lento

    FlySmarter myy meno-paluumatkoja, jos yhdensuuntaista lippua ei ole valittu. Ei voi jättää käyttämättä menomatkaa ja ajatella, että paluumatkan voi vielä käyttää. Lentoyhtiö peruuttaa paluumatkan, jos menomatkaa ei ole käytetty. Jos ette käytä menomatkaa (ns. "Noshow"), peruuntuu paluumatka automaattisesti. Tällöin ei ole mahdollista saada hyvitystä tai uudelleenjärjestelyä.

    Jos päätät varata useamman kohteen (multicity) kotisivuillamme, joissakin tapauksissa yhdistämme kaksi tai useamman yksittäisen matkan saman tai eri lentoyhtiöiden kanssa tarjotaksemme monen kohteen matkan. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla on kaksi tai useampia erillisiä lippuja ja jokaisessa lipussa on omat lentosääntönsä. Uudelleenjärjestely, aikataulun muutokset tai muut muutokset yhteen lennoista eivät vaikuta muihin lippuihin, ja muiden lentojen säännöt ovat edelleen voimassa. Jos esimerkiksi jokin lennoista vaihdetaan tai peruutetaan, toista lentoyhtiötä tai matkatoimistoa ei voi vaatia palauttamaan rahoja matkan loppuosasta ja tarjoamaan sinulle uutta matkasuunnitelma.

  • 16. Hotelli

    FlySmarter toimittaa teille hotellin varausvahvistuksen, joka tulee ottaa mukaan hotellille. Paikan päällä saatetaan periä paikallisia veroja ja resort-maksuja.

  • 17. Auto

    Flysmarter tekee yhteistyötä valittujen autovuokraamoiden kanssa. Nämä autovuokraamot vastaavat autoista. Joissakin maissa vaaditaan kansainvälinen ajokortti. Tarkistakaa mitkä säännöt ovat voimassa maassa, jossa aiotte vuokrata auton.

  • 18. Reklamaatio

    Jos olette tyytymättömiä johonkin seikkaan matkanne aikana, tulee teidän kertoa tästä heti matkan aikana, jotta asia voidaan ratkaista välittömästi. Jos ette ole saaneet apua matkan aikana ja olette edelleen tyytymättömiä, tulee reklamaatio lähettää kirjallisesti meille Flysmarter (FlySmarter AB c/o AOB Travel AB, Brädgårdsvägen 28, 236 32 Höllviken, Sweden).

  • 19. Pakettimatkat

    Pakettimatkaa varatessa Flysmarter noudattaa Pakettimatkalakia. Pakettimatkan varaus sisältää matkatakuun. Ole hyvä ja lue lisää Kamarikollegion kotisivulta. Teidät matkaajana on suojattu takuulla, eikä konkurssisuojamme ostaminen ole pakettimatkan yhteydessä tarpeen.

  • 20. Tekniset toimintahäiriöt

    Flysmarter pidättää itsellään oikeuden teknisiin häiriöihin ja virheellisiin hintoihin. Jonkin asian mennessä vikaan ota yhteyttä Flysmarter niin pian kuin mahdollista ratkaisun löytämiseksi.

  • 21. Muut tiedot

    Olette itse vastuussa lentoaikojenne säännöllisestä tarkistamisesta sekä meno- että paluumatkan osalta. Voitte aina tarkistaa varauksenne e-lippunne liitteenä olevasta linkistä. Lentoajat on tietysti myös mahdollista tarkistaa suoraan lentoyhtiöltä. FlySmarter ei ole vastuussa aikataulumuutosten tai peruutettujen lentojen tiedottamisesta. Löydätte aikataulunne osoitteesta https://www.tripcase.com/users/new (voitte käyttää ainoastaan merkkejä A–Z ja 0–9).

    Suosittelemme, että otatte aina yhteyttä lentoyhtiöön viimeistään 72 tuntia ennen lähtöä "vahvistaaksenne" lippunne. Tarkistakaa lähtöselvitysajat kyseisen lentoyhtiön verkkosivuilta. Suosittelemme, että olette aina paikalla hyvissä ajoin ennen lähtöänne.

    FlySmarter ei ota vastuuta kustannuksista tai muista negatiivisista seurauksista, jotka liittyvät muuttuneisiin lähtöaikoihin, muuttuneisiin saapumisaikoihin, muuttuneisiin lippuehtoihin, ylivarauksiin, peruuntuneisiin lentoihin, viivästyksiin tai muihin tapahtumiin, joihin FlySmarter ei voi vaikuttaa. FlySmarter ei voi vaikuttaa näihin syihin eikä näin ollen voi myöskään ottaa niistä mitään vastuuta. FlySmarteria ei voida pitää vastuullisena, jos kohteessa tai sen lähellä tapahtuu ympäristökatastrofi, sotatoimi, lakko tai muu olosuhteisiin vaikuttava tapahtuma, minkä vuoksi suunniteltua matkaa ei voida toteuttaa. FlySmarter välittää vain lentolippuja, eikä ole vastuussa aikataulumuutoksista tai peruuntuneista lennoista.

    Jos ette ole valinneet Palvelupakettiamme, mahdolliset aikataulumuutokset ratkaistaan suoraan kyseessä olevan lentoyhtiön kanssa.

    Tapauksissa, joissa lentoyhtiö sallii peruutuksen aikataulumuutoksen tai peruuntuneen lennon vuoksi, palautetaan koko kyseisen lipun hinta vähennettynä 395 SEK:n käsittelymaksulla jokaista henkilöä kohden. Huomaa, että uudelleenvarauksen ja/tai valinnaisten lisätuotteiden suoritettuja maksuja ei palauteta.

    FlySmarter ei ole vastuussa lentokenttien välisistä kuljetuskustannuksista, matkatavarakustannuksista tai lähtöselvitysmaksuista, jotka eivät sisälly lipun hintaan.

    Emme voi käsitellä yksin matkustavien lasten reittilentoja, vaan suosittelemme teitä ottamaan yhteyttä suoraan lentoyhtiöön varauksen tekemiseksi.

    Lentoyhtiöt tarjoavat ryhmähintoja vähintään 10 matkustajan seurueille. Lentoyhtiöt saattavat peruuttaa kaikkien matkustajien matkat, mikäli teette useita varauksia samalle seurueelle. Ottakaa meihin yhteyttä, jos tarvitsette apua ryhmämatkanne varaamisessa.

  • 22. Lentoyhtiön korvausvastuu matkustajille ja heidän matkatavaroilleen

    Klikkaa linkkiä avataksesi asiakirjat: Klikkaa tästä.

  • 23. Vastuu matkan toteuttamisesta

    FlySmarter / AOB Travel AB, toimii lentolippujen välittäjänä lentoyhtiöiden puolesta. Tämä tarkoittaa sitä, että Flysmarter ei myy lentolipuja omissa nimissään, vaan että lentoyhtiö myy lentolipun Flysmartern kautta. Flysmarter ei siksi ole vastuussa asiakkaille, jos lentoyhtiö joutuu konkurssiin, järjestelee lentoja, muuttaa aikatauluja, vahingoittaa tai kadottaa matkatavaroita tai muutoin ei toimi kuljetuksen toteuttamista koskevan sopimuksen mukaisesti. Näissä tapauksissa asiakkaan tulee suunnata vaateet suoraan lentoyhtiölle.

    FlySmarter on myös hotellien, autonvuokrauksen ja muiden järjestelyjen välittäjä. FlySmarter ei siksi ole vastuussa asiakkaalle hotellimajoitukseen tai autonvuokraukseen liittyvissä ongelmissa. Tällaiset ongelmat ovat kunkin hotellin tai autovuokraamon vastuulla. Siksi kaikki vaateet näistä on osoitettava suoraan hotelliin tai autovuokraamoon. FlySmarter tarjoaa palveluja yksityisille matkustajille.